Inzicht in je doelgroep: De basis van een ijzersterke contentstrategie

Bij Landstra & de Groot zien we het vaak gebeuren. Bedrijven bevinden zich op de verkeerde sociale media kanalen of ze posten content die niet geschikt is voor het desbetreffende kanaal. 

De tip die wij proberen mee te geven is: Begin bij je doelgroep. Je doelgroep is waar je het allemaal voor doet. Je wilt ze bereiken en boeien. Maar wie is die doelgroep? Welke interesses hebben ze? Wat doen ze voor werk, op welke kanalen zijn ze aanwezig en nog belangrijker, wat verwachten ze van jou als bedrijf. Probeer hier eens antwoord op te geven. 

Dit is het begin van een ijzersterke sociale media strategie. 

 

Je kunt je doelgroep op verschillende manieren leren kennen. Ik geef je een aantal voorbeelden:

1. Interview of focusgroep

Een interview of focusgroep zijn goede manieren om je doelgroep te leren kennen. Bedenk eens welke huidige of potentiële klanten je kunt benaderen voor een interview. Nodig deze mensen uit op een leuke mooie en zorg dat je van tevoren een vragenlijst hebt voorbereid. Denk goed na over de vragen die je gaat stellen, wat wil je nou echt van je doelgroep weten? 

 

2. Enquête

Heb je geen tijd hebben om interviews af te nemen? Kies er dan voor om een enquête te versturen. Hiermee kun je op een makkelijke manier belangrijke informatie verzamelen over jouw doelgroep. Het is wel belangrijk dat je goed aangeeft wat je met de informatie gaat doen en dat je ze de mogelijkheid biedt om anoniem te blijven. Wil je dat meer mensen je enquête invullen? Dan kun bijvoorbeeld een prijs onder de deelnemers verloten. Een online enquête kun je makkelijk zelf opstellen en versturen via Google Formulieren.

 

Wat wil je van je doelgroep weten? 

Bij de uitvoering van een interview of enquête is het belangrijk om te weten te komen welke kanalen zij gebruiken zodat je weet waar je ze kunt bereiken. Daarnaast wil je ook graag weten tegen welke problemen en vragen zij aanlopen zodat je daar op in kunt spelen.

 

Digitaal is ook een optie

Je kunt ook gebruik maken van digitale tools om meer inzicht in je doelgroep te krijgen. Wanneer je het echt goed wil doen is het het beste om de digitale en de traditionele manier te combineren om je doelgroep echt te leren kennen. 

3. Google Analytics

Google Analystics is een tool om meer te weten te komen over de bezoekers van je website. Je kunt bijvoorbeeld inzien waar ze wonen, met welke browser ze surfen, welk type mobiel apparaat ze gebruiken, hoe lang ze op je website zijn gebleven en of het nieuwe of terugkerende bezoekers zijn, Nog waardevoller is dat je kunt zien waar je bezoekers vandaan komen. Komen ze via sociale media, Google (Organic Search) of via een e-mail op jouw website terecht? Dit kun je vinden in het 'Acquisitie rapport'. 

 

4. Facebook Audience Insights

Deze tool van Facebook is super handig om meer te weten te komen over jouw doelgroep. In Facebook Audience Insigthts krijg je direct toegang tot veel interessante doelgroep informatie, denk hierbij aan: levensstijl, relatiestatus, opleidingsniveau, functies, activiteiten, en huishouden. 

Nu je inzicht heb gekregen in wie je doelgroep is kun je starten met het opstellen van een content strategie die precies is toegespitst op jouw doelgroep en inspeelt op hun wensen en behoeften. 

Kom je er niet helemaal uit op heb je hulp nodig bij het bereiken van jouw doelgroep? Wij helpen je graag.

Neem direct contact op