Tips om te starten met je nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een mooie marketingtool. Het geeft je de kans om je doelgroep direct te bereiken en je kunt makkelijk segmenteren. Maar hoe maak je een goede nieuwsbrief en hoe zorg je dat je nieuwsbrief niet direct in de prullenbak van jouw klanten beland? Wij zetten de belangrijkste tips voor je op een rij: 

 

1.Bepaal hoe je je e-mails wilt versturen

Om een nieuwsbrief te versturen kun je kiezen uit verschillende software en platforms. Je kunt een nieuwsbrief natuurlijk via je eigen mail versturen maar dit is vaak veel werk. Om het wat makkelijker te maken kun je gebruik maken van een platform om je nieuwsbrief te versturen. Een goed voorbeeld hiervan is Mailchimp. Mailchimp maakt het mogelijk om op een makkelijke manier een database aan te maken en templates aan te maken voor je e-mail campagnes. Bedenk ook in welke frequentie je een nieuwsbrief wilt versturen en wees hier consistent is. Stuur bijvoorbeeld niet de ene maand heel veel nieuwsbrieven en de andere maand helemaal niet. Houdt de statistieken van je nieuwsbrieven in de gaten. Zo kun je erachter komen op welk tijdstip je je nieuwsbrief het beste kunt versturen. 

 

2.Wat is het doel van je nieuwsbrief? 

Voordat je start met het schrijven van je nieuwsbrief is het belangrijk om te bedenken wat je wilt bereiken met de tekst die je schrijft. Wil je de lezer inspireren, informeren, amuseren of overtuigen om een product of dienst af te nemen (1)? Houdt dit doel in je achterhoofd tijdens het schrijven van je nieuwsbrief. 

3.Voor wie schrijf je? 

Bedenk goed voor wie je je nieuwsbrief schrijft. Je kunt niet iedere doelgroep op dezelfde manier benaderen. Iedere doelgroep heeft zijn eigen interesses, eigenschappen en kennis. Je kunt je doelgroep omschrijven aan de hand van de volgende kenmerken:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Woonplaats
  • Regio
  • Opleidingsniveau
  • Klasse
  • Beroep
  • Functie

Komt je doelgroep uit de zakelijke markt? Gebruik dan onderstaande kenmerken:

  • Branche
  • Soort bedrijf
  • Aantal werknemers
  • Vestigingsplaats
  • Omzet (2) 

Doelgroepbepaling richt zich op de specifieke wensen en overeenkomsten van jouw potentiële klanten. Zodra je weet waar je klanten behoefte aan hebben, kun je hierop inspelen met je nieuwsbrief. Het definiëren van een specifieke doelgroep noemen we ook wel marktsegmentatie.

 

4.Waar heeft jouw doelgroep behoefte aan?

Nu kun je een goede inschatting maken waar de behoefte van jouw doelgroep ligt. Zorg dat je niet alleen in de tekst van je e-mail inspeelt op deze behoefte maar ook in de onderwerpregel. Deze moet pakkend zijn. Deze moet er namelijk voor zorgen dat je ontvangers de e-mail openen en nieuwsgierig zijn om hem te lezen. Bedenk je dus goed welke boodschap je aan je doelgroep wilt overbrengen en welke meerwaarde jij je doelgroep kunt bieden. Zorg wel dat de onderwerpregel de inhoud van je e-mail omvat (3).

 

5.Inhoud van je nieuwsbrief

Nu kun je de inhoud van je nieuwsbrief bepalen. Welke onderwerpen wil je onder de aandacht brengen? Is er een speciale aanbieding die je wilt delen met je lezers? Zijn er belangrijke ontwikkelingen in de sector die je met je klanten wilt delen? Of zet deze maand eens een klant (of medewerker) in de spotlights. Probeer ook in te spelen op actualiteiten of recente gebeurtenissen (4)

 

6.Zorg voor een duidelijke structuur

Bijna niemand leest een hele nieuwsbrief. Zorg daarom dat je de belangrijkste informatie bovenaan de nieuwsbrief vermeld. Maak je nieuwsbrief scanbaar en breng structuur aan door gebruik te maken van tussenkopjes. Voorkom lange teksten in je nieuwsbrief maar kies voor korte en bondige stukken tekst zodat je lezer niet meteen afhaakt (5)

 

7.Zorg voor een mooie vormgeving

Vandaag de dag is je online uitstraling erg belangrijk. Besteed daarom aandacht aan de opmaak van je nieuwsbrief. Maak je nieuwsbrief herkenbaar door je logo en huisstijl erin te verwerken. Dit zorgt tevens voor een professionele uitstraling. Houdt ook rekening met de verhouding tussen afbeeldingen en tekst. Gebruik niet teveel afbeeldingen om je nieuwsbrief netjes en overzichtelijk houden (6).

 

8.Activeer je doelgroep

Je stuurt je nieuwsbrief altijd met een reden. Je wilt dat je doelgroep in actie komt. Om dit te bereiken kun je gebruik maken van een call-to-action (CTA). Een call-to-action kan je conversie flink verhogen wanneer je deze goed toepast. Een CTA zie je meestal terug in de vorm van een button, dit werkt beter dan een link in de tekst. Zo'n button kun je makkelijk verwerken in je nieuwsbrief. Zorg dat deze button voorzien is van een link die de lezer naar je website leidt. Zorg dat de CTA jouw lezer prikkelt door de tekst in je button actief te maken. Dit doe je door de woorden 'nu' of 'snel' te gebruiken. Een goede CTA valt op, maak je button bijvoorbeeld paars of oranje. Zorg wel dat de button bij je huisstijl past (7)

Lukt het jou na het lezen van deze tips nog niet om de inhoud of vormgeving van jouw nieuwsbrief op orde te krijgen of wil je het opstellen en versturen van je nieuwsbrief liever helemaal uitbesteden? Wij helpen je graag om succesvolle e-mailcampagnes te realiseren.

Neem contact op