Marketing Stad Appingedam

 

Stad Appingedam

Marketing Stad Appingedam (MSA) is een samenvoeging van meerdere ondernemersverenigingen in Appingedam. De overkoepelende vereniging heeft als doel om de leegstand en krimp in de regio tot een minimum te reduceren én de regio en de Stad Appingedam weer economisch op de kaart te zetten. Om deze doelen te realiseren heeft MSA een 5 jaren visie ontwikkeld, waarin aan de hand van een roadmap bepaald wordt hoe de doelen kunnen worden gerealiseerd.

 

De "Damster" uitdaging

marketing stad appingedam Beleef-stad-appingedam-pasHoe krijgen wij het trotse gevoel van de Damsters naar boven? En hoe krijgen we de Beleef-Stad-Appingedam-pas onder de aandacht van die "Damsters"? Samen met onze partner RAM-marketing uit Groningen wilden we een hype rond de pas te creëren plus de inwoners van de Stad Appingedam en omstreken weer warm te maken voor onze mooie historische stad Appingedam in samenwerking met Marketing Stad Appingedam.

 

Concept achter de campagne

Het concept werd uitgewerkt tot campagne waarbij iedereen wint met de Beleef-Stad-Appingedam-pas. Een winwin situatie voor alle betrokkenen. De ondernemers winnen natuurlijk, omdat ze meer mensen uit de regio aan zich kunnen binden. De bezoekers van de stad winnen daar ze iedere maand kans maken op een hoofdprijs! De marketingcampagne moet uitstralen dat het vóór de bezoekers van de Stad Appingedam is welke dóór Marketing Stad Appingedam en haar ondernemers wordt gefaciliteerd.

 

Strategische keuzes om een doel te behalen

  • Beginnen met een lokkertje, zonder daar ook maar iets van MSA of de Beleefpas in te vermelden
  • Doelgroep: iedereen in de regio (jong én oud)
  • Bereik doelgroep: 20 kilometer rondom Appingedam

Kanalen en middelen

BeleefStadAppingedamPas

Om mensen nieuwsgierig te maken hebben we displaycampagnes ingezet in op verschillende kanalen. In de displaycampagnes werden quotes vermeld van Damsters welke hints weg gaven over de Beleef-Stad-Appingedam-Pas.

 

     

 

Doordat de doel regio (20km rond Appingedam) klein is, konden we de doelgroep eenvoudig en tegen geringe kosten, maximaal bereiken. Voor maximaal bereik hebben we ingezet op Social Media, Nu.nl én in het Google Display Netwerk. Alle leads werden in de eerste instantie geleid naar de website 1327.nl. Dit was ook al een hint naar de Damsters toe, aangezien de stadsrechten voor Appingedam in 1327 zijn verkregen.

 

Damsters weer trots maken op de eigen stad

Om de trots van de Damsters naar boven te halen, hebben we ook een professionele video laten maken. De video laat 5 bewoners aan het woord die een eigen verhaal vertellen over de Stad Appingedam. De première van de video was tijdens de nacht van Appingedam  waarbij de BeleefStadAppingedamPas werd gelanceerd (28 juni 2019). Twee weken voor de nacht van Appingedam hebben we met een korte video de aandacht weten te trekken voor de hoofdfilm tijdens de première waarmee werd geadverteerd op Social Media en YouTube.

 

 

 

De Cijfers

Resultaten

Lokkertje (Teaser video) - 4.691.890 vertoningen
Video - 208.362 vertoningen / 61.162  bereik

Links

https://www.stadappingedam.nl/